Hallo nieuw avontuur, hallo Bali!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Hallo nieuw avontuur, hallo Bali!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Hallo nieuw avontuur, hallo Bali!!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

06 November 2015 | Indonesië, Ubud

Zondagochtend was het dan zover, ik vloog richting Bali. Een reis van 4 uurtjes (plus 1 uurtje extra tijdverschil). De taxi naar 'mijn 'huis' voor de komende 3 weken' stond al klaar. Anderhalf uur later was ik er. Ik kwam aan bij een complex waar een Balinese familie woont en achter hun huis zijn dan verschillende huisjes/kamers met ieder 2 stapelbedden en een eigen badkamer. Er verblijven denk ik zo'n 30 vrijwilligers in dit complex (maar er zijn 8 van deze vrijwilligerscomplexen hier!). Ik zit op de kamer met 2 Deense meisjes en 1 Zweedse, allen zitten ze hier al even. Het huis ligt in Penestanan, een klein dropje naast Ubud.

Zondagmiddag ben ik richting Ubud gegaan, zo'n 3 à 4 km vanuit dit dorpje. Ik moest nog Indonesische Roepia pinnen en ging even de stad verkennen. Bovendien was Job (Ruben zijn huisgenoot) met collega's van zijn stage hier in Bali, in Ubud. We aten wat 's avonds en ik at typisch indonesisch Mie Goreng. En deze was heerlijk!

Op maandag begon de introductieweek. Ontbijtje staat 's ochtends vanaf half 8 in boxen klaar voor iedereen. Het eten zit er bij in en zetten ze klaar in het keukentje. De groep (iedereen die deze
week start) bestond uit bijna 20 vrijwillers (waarvan maar liefst 1 jongen). Velen Scandinaviërs, Duitsers, 3 Fransen, 2 Nederlanders en 1
Engelse, een gezellige groep! Ieder kletst wel met elkaar. Het programma begon om 9 uur met een flinke wandeling naar Ubud, de markt van Ubud, 'het paleis' (wat meer lijkt op een tempel) en naar de Monkey Forest. De markt van Ubud is erg gezellig maar de apen vond ik het leukste. Je moet niks in je hand hebben qua eten of iets waar ze eventueel mee kunnen spelen want dan ben je het kwijt. Maar het zijn zulke grappige beesten. Daarna gingen we weer terug, waar dan een lunchboxje klaar ligt. Het eten is niet heel best hier. Zo jammer want het Indonesische eten is zo lekker! Maar hier maken ze zich er makkelijk van af voor de vrijwilligers, vaak krijg je droge rijst met een beetje kip of tofu. Die middag hadden we een cultuurlesje over de gebruiken en het geloof hier. Zo heeft bijvoorbeeld iedereen hier een familietempel. Die een vaste indeling kent en waar de hele familie woont. De laatste activiteit, op die avond, was een Balinese dansshow in Ubud. Van de verhaallijn kon ik weinig maken en het is veel van hetzelfde. Maar toch leuk om eens te zien, best interessant qua muziek, zang, dans en de grappige pakjes die ze aan hebben.

Dinsdagochtend stond een taallesje op het programma. We leerden onszelf voor te stellen in het Indonesisch en leerden dingen als het alfabet en getallen. Rond 11uur waren we alweer terug bij het huis en rond 3uur hadden we pas weer iets (de kookcursus). En omdat het dorpje best een beetje afgelegen ligt ga je je dan snel vervelen hier. Ik en het andere Nederlandse meisje, Annette, zochten daarom maar een koffiecafetje op. Die middag hadden we een kookcursus, die wel erg leuk was! We maakten loempia's, noodles en ijsthee. Eerst (op de grond zittend, want dat doet iedereen hier) groenten snijden, daarna alles bakken en samen opeten. Was erg gezellig! Die avond zijn we met een groepje naar de dichtstbijzijnde bar geweest. Daar hadden ze gezellige live muziek en de 'Bintang' (het Balinese biertje) smaakte goed!

Woensdagochtend gingen we offeren. Nouja een bakje maken waarmee ze hier offeren. Hier voor de deuren staan overal deze bakjes van bamboobladeren met daarin bloemen die op een specifieke volgorde erin moeten liggen. Deze maakten wij ook. Daarna gingen we een sjaal maken. Nouja het begin. We schetsten (lees: overtrekken van een patroon. Ik had weinig inspiratie) op een witte doek en donderdag gingen we die dan schilderen. Die middag besloten Annet en ik om naar Ubud te gaan, want weer een hele middag op het complex blijven leek ons een beetje saai. Ik kocht een T-shirt want die heb ik niet bij me en ik moet mijn schouders bedekt hebben als ik volgende week in de kindergarten ga werken. Later die middag liepen we met de groep naar rijstvelden. Niet zo mooi als in Vietnam moet ik zeggen maar dit waren dan ook niet dé grote rijstvelden van Ubud (die ik nog een andere keer wil bekijken). Die avond was ik niet helemaal lekker te pas dus ben lekker op tijd gaan slapen.

Gelukkig voelde ik mij de volgende dag weer goed! We maakten die ochtend de sjaal af. Super leuk om te doen. De mensen daar hadden onze schets al overgetrokken waardoor je alleen nog maar moest inkleuren met verf. Die middag zijn Annette, een Zweeds meisje en ik richting een zwembad dicht bij ons complex gegaan. Lekker chillen en daarna rechtstreeks door naar ons taallesje 2.0, wat dit keer echt niet boeiend was. 's avonds was het hellogoodbye diner. Waar iedereen die aangekomen is welkom wordt geheten en iedereen die klaar is met het vrijwilligerswerk bedankt wordt. En daarna aanvallen aan het buffet. Iedereen besloot vervolgens door te gaan naar het barretje hier in het dorpje. Wat wij ook deden. Na een paar biertjes daar gingen we later die avond met de taxi door naar Ubud, naar een andere club. Wat gezellig was en zeker met zo'n grote groep als wij waren. Alleen waren het allemaal lounge banken. Wel chill maar ik kreeg er niet heel veel energie van. Rond half 2 zijn we met een paar weer terug gegaan.

En vanochtend zijn we met een groep van 7 van de vrijwilligers richting Seminyak vertrokken. Iedereen verlaat in de weekenden het complex om andere delen van Bali te bekijken. Zoals ik al zei is het niet heel levendig in de buurt van ons complex. En om een beetje een lang weekend te hebben hebben we het programma van vrijdag (vandaag) maar geskipt. Geen probleem hier, ze zijn heel makkelijk. Ik heb op deze manier nog genoeg tijd om naast het vrijwilligerswerk Bali te bekijken. Ook omdat het vrijwilligerswerk, wat maandag begint, alleen elke werkdag van 8.00-11.00 uur is. Wat aan de ene kant wel erg weinig is. Maargoed de rest van de dag kun je dus ook nog genoeg tripjes plannen.

Tot snel! Liefs vanuit het mooie Bali!

  • 06 November 2015 - 08:28

    Annet Welmers:

    Ben weer helemaal op de hoogte geniet nog lekker van het mooie Bali tot de volgende keer grAnnet

  • 11 November 2015 - 10:41

    Ria Setz:

    Ha Anita
    Weer nieuwe ervaringen.
    Haal eruit wat er in zit en blijf genieten.
    Liefs Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 18 Aug. 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13532

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 30 November 2015

Backpacken door Zuidoost-Azie!

Landen bezocht: