Trekking in Sapa! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Trekking in Sapa! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Trekking in Sapa!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

20 Oktober 2015 | Vietnam, Sa Pá

Onze laatste bestemming van Vietnam was Sapa! Van zaterdag t/m maandag zijn we daar geweest. We hebben er behoorlijk sportief gedaan met meerdere trekkingen door de rijstvelden. Maar het was zeker de moeite waard!

Vrijdag hadden we nog een dagje in Hanoi. We hebben lang gedacht deze ochtend richting Sapa te gaan maar we kwamen er de avond ervoor achter dat er 10PM stond op onze ticket in plaats van 10AM (wat wij in onze hoofd hadden). Super dom natuurlijk! Omdat we van Hanoi al redelijk wat hadden gezien zijn we die dag wat gaan winkelen en chillen in het park. Ook niet verkeerd! We hadden kleedjes en drinken mee. Iedereen keek ons wel een beetje raar aan dus of het helemaal de bedoeling was dat denk ik niet maar het was wel een chill middagje. 's avonds aten we nog iets op straat. We bestelden verschillende gerechtjes (noodles, loempia's en een rijstgerecht), dronken een biertje en liepen nog even het oude centrum rond. Overal waren straatmuzikanten en er stonden overal speeltoestellen voor kinderen op straat. We kwamen er niet achter wat er gaande was maar het was heel gezellig. De sfeer zat er goed in! De slaapbus die ons even later zou ophalen naar Sapa kon er ook niet langs. Dus met onze backpacks hebben we tussen de dansende mensen richting de bus gelopen, echt hilarisch.

Zaterdagochtend werden we om kwart voor 6 wakker in Sapa. We kwamen de bus uit en het bleek hier best frisjes. We hadden dan ook niet heel veel/goed geslapen. We werden gedropt op een busstation en het wachten op onze gids duurde even. Vervolgens bleken we best een lang stuk te moeten lopen naar het hotel (met de backpacks). Niet een heel top begin van de dag.

We verbleven een nacht in de homestay (bij de locals) en een nacht in dit hotel. Maar vandaag zouden we eerst naar de homestay lopen. De backpacks moesten dus hier achterblijven in het hotel. Daar hadden we niet helemaal op berekend.. Er was dus geen andere optie om in onze kleine tassen de belangrijkste spullen voor de komende dag en nacht te proppen. Het zonnetje kwam door in Sapa en na een lekker ontbijtje waren we wel klaar voor de tocht. Met een groep van 5 Fransen, 6 Nederlanders (wij 4 en een ander stel) en een stel uit Polen begonnen we de trekking, onder leiding van een hele leuke vrouwelijke gids van 21 jaar. Vele vrouwtjes in kledingdracht volgden ons tijdens de klim. We gingen letterlijk door de rijstvelden. Het waren soms erg smalle en lastig stukken waar je moest lopen. Je wist soms niet waar je je voet moest zetten. Maar alle vrouwtjes in kledingdracht hielpen ons. Die kleding was behoorlijk warm en dan droegen ze ook nog een baby op hun rug. Echt respect! Maar het bleek dat zij niet voor niks meeliepen.. We hadden blijkbaar allemaal één specifiek vrouwtje die je het meeste had geholpen en ze verwachten dat je daar iets van zou kopen. Blijkbaar hadden ze dus ook nog allemaal souvenirs meegesleept deze tocht, bij de lunch kwamen die tevoorschijn. De meesten van ons kochten dan ook maar iets van ze (hun plannetje werkt dus). Onderweg kom je trouwens ook regelmatig kinderen met allemaal armbandjes tegen die je echt smeken daar wat van te kopen, heel sneu. Sommigen gaven we een ballon (die had Meike meegenomen van thuis). Vervolgens de lunch, waar we allemaal erg naar uit keken. Even weer bijkomen. Daar bleek dat we best een beetje verbrand waren. Gelukkig hoefden we na de lunch nog maar een uurtje lopen, over een best oké verharde weg. Het uitzicht was de gehele weg echt prachtig! Overal waar je kijkt zie je lagen van rijstvelden. Af en toe zie je er ook dieren tussen lopen zoals koeien, varkens en eenden. Eenmaal bij de homestay waren we erg blij klaar te zijn met de tocht. De homestay viel wel een beetje tegen. Nouja prima geregeld dat wel. Maar niet echt back to basic, waar ik op had gehoopt. We sliepen gewoon met 20 man op een soort slaapzolder. Bovendien aten de locals afzonderlijk van ons en er was geen tot weinig interactie met ze. We hadden zelfs warm water, elektriciteit én WiFi. Dat had ik niet helemaal verwacht. Het eten was wel prima (veel rijst, groenten en kip). Na het eten ging iedereen helemaal moe van die dag vroeg naar bed. Meike en ik hebben het als laatsten volgehouden wakker te blijven en zelfs wij lagen al rond 22.00uur te slapen!

De volgende ochtend stond om 10.00 uur een trekking van maar 2 uurtjes op het programma. Iedereen had een beetje spierpijn dus daar waren we wel blij mee. Toen we die ochtend naar beneden kwamen werd er net een kip en eend gedood voor het eten. Vreemd om te bedenken dat dit voor hun allerdaags is om te doen. En beetje gek natuurlijk want ook ik eet vlees maar ik zie het toch liever niet.. Gelukkig ontbeten we niet met kip en eend maar met pannenkoeken! Dikke prima :) Toen ons het programma van vandaag werd uitgelegd door de gids snapten de Fransen er niks van want die dachten dat we naar een grote markt zouden gaan die dag. Later werd duidelijk wat het misverstand was. Er was hun in eenvoudig Frans uitgelegd dat ze gingen lopen. 'Marché' in het Frans, wat zoveel kan betekenen 'markt' én met een iets andere klemtoon 'wandelen' betekent. We vonden het al zo raar dat ze niet echt gekleed waren om lange afstanden te wandelen (zo had eentje hele platte instappers aan). Voor hen namen we vandaag de korte route en voor degene die wilden konden ze nog een waterval bekijken. Wat wij wel deden. Daarna gingen we lunchen met z'n allen (we kregen noodlessoep) en vervolgens werden we in busjes teruggebracht naar ons hotel in Sapa. Daar hadden we de hele middag geen programma. In Sapa was nog wel een kleine markt waar we nog even gingen kijken en daarna gingen we lekker borrelen. Om 18.00uur kregen we in het hotel diner. Maar dit stelde niet heel veel voor en leek veel op het eten van de dagen ervoor (weer rijst, groenten en kip). Samen met het Nederlandse stel zijn we nog even naar de overkant gegaan (een pizzeria) waar we nog 2 pizza's deelden en nog wat dronken. Daarna heb ik nog heerlijk een warm bad genomen in het hotel en zijn we weer redelijk op tijd naar bed gegaan.

Vandaag gingen we om 9.00uur nog een paar uurtjes lopen. Maar dit keer naar het naastgelegen dorpje 'Cat Cat', waar veel winkeltjes zijn en een mooie waterval. De weg was gelukkig niet heel lastig dit keer, vooral de heenweg was prima te doen (3km omlaag). Wat natuurlijk wel betekent dat je de terugweg 3km omhoog moet.. Maargoed het was een heel leuk dorpje met hele schattige winkeltjes en huisjes. Je liep echt tussen de bamboobomen, rijstvelden en de huisjes van de locals. Ook de waterval was erg mooi! Ook vandaag scheen het zonnetje weer, dus deze dagen weer een beetje bijgekleurd. Eenmaal terug in het hotel kregen we onze lunch (weer hetzelfde).

We zouden vandaag pas terug naar Hanoi met de bus van 21.00uur maar omdat we Sapa al redelijk gezien hadden besloten de bus van 16.00uur pakken. Geen probleem hier want de bussen gaan af en aan. Dat betekent dat we nog een nachtje in Hanoi hebben. En dat is wel chill want dan kunnen we nog even goed slapen (in een hotel ipv slaapbus). We vliegen morgenvroeg namelijk al richting Bangkok.. Ja de plannen zijn iets veranderd de afgelopen dagen. We hebben besloten Laos over te slaan wegens tijdgebrek. We hebben nog maar een kleine 2 weken voordat ik naar Bali vlieg en Meike en Tinka naar Nederland. En de afstanden bleken in Laos zo groot dat vanaf Sapa via Laos naar Noord-Thailand niet meer te doen was. Nu vliegen we morgenvroeg dus naar Bangkok en 's avonds nemen we de slaaptrein naar het noorden van Thailand, naar Chiang Mai! In het noorden willen we Chiang Mai, Chiang Rai en Pai bezoeken.

Jullie horen weer van me :)!

• 20 Oktober 2015 - 22:46

Annet:

Dit nodigt uit om toch nog een keer naar Vietnam te gaan geniet nog lekker verder tot het volgende blok gr. Annet