De capital city Hanoi! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu De capital city Hanoi! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

De capital city Hanoi!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal!

We waren zaterdag t/m dinsdag in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Een grote stad maar met een heel gezellig oud centrum!

Zaterdag kwamen we om 6uur 's ochtends aan in Hanoi. We hadden verwacht dat we rond 9uur/10uur aan zouden komen. Maar de chauffeur had ook echt belachelijk hard gereden (ze kunnen dus blijkbaar wel hard rijden). Fabienne en ik lagen helemaal achterin/onderin de bus. Het leek net een achtbaan waar we in zaten, vooral door het geschut en de lichten van auto's die ons tegemoet reden. Na de bus gingen we opgepropt in een (iets te kleine) taxi, die ons overigens oplichtte want we betaalden veel te veel. Maargoed we waren blij bij het hotel te zijn. Eenmaal daar hebben we eerst een paar uurtjes bijgeslapen want we hadden niet echt goed geslapen. Het regende helaas deze eerste dag de hele dag. Dus 's middags maar met poncho's aan de stad verkennen. We liepen langs wat winkeltjes en gingen naar een grote markt. Dit bleek echter een groothandel, waar we pas na een tijdje achterkwamen (iedereen reageerde geïrriteerd als we één stuk wilden kopen). En eind van de middag een heerlijke massage gehad. Je moet wel echt zeggen dat ze rustig doen anders is het meer een marteling dan dat het chill is. Maar gelukkig begrepen zij het wel.

's avonds gingen we eten bij een restaurantje naast ons hotel. Dan hoefden we niet zo ver door de regen te lopen.. Bovendien zaten er wel veel mensen dus dat is meestal een goed teken. Maar het bleek achteraf niet een hele goede keus. We bestelde verschillende gerechtjes, die allen niet heel lekker waren. Een van de gerechten was een mangosalade (typisch voor hier hadden we gelezen dus maar eens proberen..). Hij smaakte vreemd en ik ontdekte een klein visje in het eten. Dit hoorde er niet in en we aten het ook maar niet op. Vervolgens ontkende onze serveerster dat het vis was en ze begon vet onaardig tegen ons te doen. Door haar botte reactie wilden we de mangosalade uit principe niet betalen (of in ieder geval een deel ervan niet). Nou die vrouw werd woest en schreeuwde tegen ons. Ze stond met haar armen over elkaar en ze blokkeerde de deur. Later toch maar betaald maar dit tentje is niet echt aan te raden.

Om de hoek van ons hotel was de uitgaansstraat, verschillende kroegjes en restaurantjes zaten hier. We bezochten de 'Local' kroeg, waar om 22.00uur iedereen al vol aan het losgaan was. We hebben daar tot sluitingstijd (00.00 uur) heel leuk met Chinezen en Vietnamezen gedanst. Om 00.00 uur moest alles in de straat dicht van de politie. We hoorde over de 'Tom's bar' waar je nog naar binnen kon. Via een achteringang kwamen we binnen. We konden zelf de muziek regelen en daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Met vooral Nederlandse hitjes door de speakers hebben wij ons prima vermaakt! Ondanks dat was het voor die kroeg niet legaal om open te zijn, we moesten dus af en toe stil zijn als de politie er aan kwam. Dan werd de muziek even stil gezet of moesten we met de hele kroeg naar boven in een gangetje 'onderduiken' tot we weer verder konden feesten. Echt grappig om je met de hele kroeg te gaan verstoppen, en stil zijn kost voor velen ook veel moeite zo laat op de avond.

De volgende dag werden we om 10.00uur wakker. Shit! dat was te laat voor ons ontbijt wat we bij het hotel in hadden zitten. Maar we hebben even lief gelachen en toch maakten ze nog iets voor ons. Die dag bekeken we het meer bij ons om de hoek, het 'woman museum' (een museum over vrouwen in de geschiedenis, familie en mode) en een 'museum of ethnology' (over de stammen en culturen in Vietnam). Een lekker cultureel dagje dus! Maar wel leuk om steeds meer te weten te komen over de cultuur hier. Onze lunch was 'Pho' (noodles soep). Iets typisch Vietnamees, dus dat hebben we ook weer geprobeerd en het was best lekker! Eind van de middag weer naar het hotel. Waar we trouwens op de bovenste (de 5e) verdieping zitten en dus moeten we elke keer meer dan 100 trappen op. Onze conditie wordt dus nog wel op de proef gesteld hier.

's avonds aten we bij een restaurant die geleidt wordt door straatkinderen. Zij krijgen hier onderdak en een hospitalitycursus. Het restaurant zag er goed uit en ondanks de wat hogere prijzen was het het meer dan waard, we hebben hier echt goed gegeten! Ik had een heerlijk gerecht van gefrituurde garnalen, met verschillende groenten, een wat zoetere saus, cashewnoten en natuurlijk rijst. Daarna weer een herhaling van gister, richting de 'locals' bar en daarna naar de 'Tom's bar' :)

Maandag was ons laatste dagje in Hanoi. Beetje brak zat iedereen aan het ontbijt (door de wekker dit keer wel op tijd). Maar een stokbroodje met gebakken ei smaakt dan wel prima! Deze dag was een beetje een regeldagje, we regelden de tour/cruise naar Halong Bay voor de dagen hierna en ook een tour naar Sapa (onze laatste bestemming in Vietnam). De komende week in Vietnam was dus helemaal geregeld. Dat is wel fijn want soms ben je een beetje klaar met uitzoeken en plannen wat je gaat doen, wilt zien en vervoer/hotels (luxeprobleem denk ik, maar toch). Die middag hebben we nog een beetje gewinkeld en bekeken een oud huisje, ingericht zoals men dat (vroeger) in Vietnam had. Eind van de middag bezochten we een puppetshow. Dit is een show met poppen die onder het water door, worden bestuurd door mensen achter het decor. En het werd begeleid door een band. Was wel grappig om te zien. Daarna nog verder rondgelopen door het oude centrum en terug naar het hotel.

's avonds aten we op straat. Overal staan hier krukjes voor de deuren van locale restaurantjes waar je verschillende hapjes kan bestellen. Zit er erg gezellig uit. Kost allemaal niks maar het is ook niet echt veel. Dus ons toetje was een broodje döner in de uitgaansstraat.. En toen (dit keer op tijd) terug naar het hotel want we moesten om half 8 aan het ontbijt zitten de volgende dag omdat we richting Halong Bay gingen. Hoe het paradijsje Halong Bay was lezen jullie in mijn volgende blog :)

Heel liefs vanuit Noord Vietnam!

• 15 Oktober 2015 - 15:46

Annet:

Veel plezier op Halong Bay doe voorzichtig en tot het volgende blok gr