Watervallen in Sen Monorom&dolfijnen in Kratie! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Watervallen in Sen Monorom&dolfijnen in Kratie! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Watervallen in Sen Monorom&dolfijnen in Kratie!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

25 September 2015 | Cambodja, Kratié

Afgelopen dagen zijn we in Sen Monorom en Kratie geweest. Vanuit Siem Reap gingen we maandag richting Sen Monorom. We verbleven er twee nachten, maar kwamen 's avonds aan dus hadden eigenlijk maar één dag en dat bleek later ook wel genoeg. We boekten een tour voor dinsdag. Die ochtend werden we om half 9 opgehaald en de eerste stop waren een paar armoedige huisjes. Ik weet niet of we daar stopten omdat de chauffeur ons oprecht wilde laten zien hoe de arme mensen hier leven of omdat ze hoopte dan we geld gaven. Maar vond het bijzonder om van wat dichterbij te zien hoe ze hier leven. Een familie woonde in een rieten huisje waar ze sliepen op dunne matjes. De kinderen waren alleen thuis overdag, nu dus ook. De ouders gaan 's ochtends werken op het land en komen 's avonds terug. De kinderen moeten zichzelf vermaken en er is ze geleerd hoe ze eten moeten maken voor zichzelf. Verder hadden ze een paar dieren en dat was het. Erg sneu om te zien!

Daarna reden we verder naar een national park en een waterval, over bergachtige slechte wegen. De chauffeur toeterde bij elke tegenligger of bij elke bocht die hij niet helemaal kon overzien. Dat doen ze hier bijna allemaal. Hier in het oosten van Cambodja is het alles behalve vlak land. Maar daardoor heb je wel hele mooie uitzichten en watervallen! Rondom de waterval waren ze een heel toeristisch park aan het bouwen. Maar op dit moment waren wij de enige toeristen. Wel waren er tientallen kraampjes. Maar denk dus niet dat zij iets verkopen in deze tijd (het laagseizoen). De chauffeur vertelde ook dat ze hier veel zelf kunnen verbouwen dus zonder eten zit eigenlijk bijna niemand. Het geld wat ze verdienen met de winkeltjes en kraampjes gebruiken ze vooral om dingen als kleding te kunnen kopen. Er liepen veel kinderen rond bij de waterval en die willen allemaal heel graag op de foto met je en daarna zichzelf bekijken. Zo schattig!

De volgende stop was een koffieplantage. Ik had nog nooit een koffieboom gezien dus dat vond ik erg leuk! Daarna een kopje koffie gedronken. Mijn eerste hier! Ze hebben overal alleen maar oploskoffie en dat is niet te doen. Maar dit kopje was erg lekker, dat had ik gemist. De derde stop was een berg met een mooi uitzicht en daarna door naar het 'centrum' om iets te eten. Maar het centrum bleek niet groter dan een paar kleine winkeltjes, een marktje en één restaurantje waar we dus zijn gaan lunchen. Je wordt hier bijna raar aangekeken als toerist. Ze zijn dat hier niet echt gewend (vooral niet in het laagseizoen), je ziet alleen maar locals. Na het eten reden we naar nog een waterval en de chauffeur vertelde dat er verder niet veel te doen was hier. Ze hebben hier wel een olifanten farm. Maar dat willen we later op onze reis doen. Later deden we nog een poging een cafetje oid te zoeken. Maar mislukt. We dronken en aten dus maar weer bij ons bungalowcomplex. Was ons de avond ervoor prima bevallen. We bleken ook niet meer de enige gasten dus dat was ook wel gezellig!

Woensdagochtend op naar Kratie! Ze hebben hier gelukkig wat chiller ontbijt, ze hebben namelijk stokbrood (in Thailand niet gezien), dus dat ging mee in de bus. Eenmaal in Kratie werden we onthaald door irritante tuktukchauffeurs die ons wel even weg wilden brengen naar het hotel. Maar we konden prima lopen dus die hebben we zoveel mogelijk genegeerd. In het hotel bleek het rustig te zijn hier, er waren weer maar een paar andere reizigers. We hebben die middag een beetje rondgelopen in Kratie en zijn naar het eilandje koh throng geweest (een eilandje in de rivier van zo'n 9km omtrek). Kratie is iets groter dan de vorige bestemming maar een supermarkt of drogist kennen ze hier ook niet. Het zijn allemaal kleine lokale winkeltjes en marktjes. 's avonds at ik een heerlijke curry. We deden spelletjes en kletsten met de receptioniste van het hotel. Een heel lieve vrouw van nog maar 21, met veel ambitie voor iemand van hier. Ze woonde in Laos maar heeft veel gewerkt als Nanny en werkt hotels om haar Engels bij te spijkeren. Ze kon dan ook goed Engels, zeker vergeleken met de mensen hier (soms heel frustrerend als ze je niet begrijpen en geen woord Engels kunnen).

De volgende dag in Kratie zijn we vroeg opgestaan om dolfijnen spotten. Met het fietsje erheen (16km heen en weer 16 terug!), over niet zulke goede wegen. We kwamen langs de armoedigste hutjes waar tegenover stevigere huizen van de wat rijkere Cambodjanen stonden, een groot contrast! Eenmaal aangekomen gingen we met een bootje richting de dolfijnen. Helaas kon je ze niet zo goed zien. Af en toe kwam een enkele iets boven het water uit. Maar we hebben ze gezien! Later die dag gingen we weer richting het eiland. De receptioniste van het hotel had ons verteld over een boomplantage op het eiland. Je kunt daar een boompje planten met een bordje erbij met je naam. Bovendien krijg je 1 keer in de 3 maanden een mailtje hoe het met je boom gaat. Wij hebben dus vanaf nu onze eigen boom in Cambodja. Hoe leuk is dat!

Het eten deden we eigenlijk telkens bij hetzelfde restaurantje. Je hebt niet veel keus hier. Ook hier zag je dat er echt maar een paar toeristen in het stadje waren want we kwamen elke keer dezelfden tegen. We hebben ons weer prima vermaakt zoals je leest en ik vind de Cambodjaanse mensen over het algemeen erg vriendelijk en ze zijn erg dankbaar. Het was wel weer heel erg vies in de stad, vooral bij de marktkraampjes. De kakkerlakken lopen over straat hier en rauwe vis en vlees ligt gewoon in de zon. Ik denk dat zij zo'n weerstand opgebouwd hebben dat ze dat aankunnen maar hier hebben wij op straat maar niks gegeten.

Vandaag hebben we Kratie verlaten en gaan naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh! Onze laatste bestemming van Cambodja alweer. We gaan hier o.a. de killing fields bekijken. Ben heel benieuwd aangezien we van iedereen horen hoe aangrijpend dit moet zijn. Jullie lezen het later wel weer!

Heel veel liefs vanuit het zonovergoten Cambodja!

• 25 September 2015 - 09:14

Anton Heuven:

Leuk hoor

• 25 September 2015 - 11:44

Marloes:

Heerlijk aan het genieten...
    Toch wel een beetje jaloers..
    Blijven genieten Anita!!

• 26 September 2015 - 23:01

Opa:

Hallo Anita!

Jouw schrijven heb ik met aandacht gelezen. Hoewel ik dat al een hele onderneming vond, moet ik zeggen dat ik vind dat wat jij doet ook een hele onderneming is, en je slaat je er tot dusver heel goed doorheen. ik heb tenminste al hele verhalen van je gelezen - alleen al om die te verwoorden is al een opgave - en wat staat je nog wel te wachten. ik wens je dan ook nog veel plezier en vooral veel ondernemingsactiviteit. Tot een volgende keer.

Opa Bloo

• 30 September 2015 - 22:13

Richard & Marlayn:

Hoi Anita,

Je hebt al hel wat gezien en meegemaakt, fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Dit lijkt mij (marlayn ) ook wel wat, over een tijdje zeg maar...
    We vinden het leuk om je blogs te lezen. en wensen je nog een leuke tijd.
    Tot laters en pas goed op jezelf! ( en je vriendinnen natuurlijk)