De eerste dagen in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita Heuven - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Bangkok!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

08 September 2015 | Thailand, Bangkok

Sawadikaaa!

Hier dan eindelijk mijn eerste berichtje vanuit Thailand! De eerste dagen van mijn reis, beginnend in Bangkok zitten er alweer op. Vlak voor ik wegging was het afscheid op Schiphol wel lastig. Mijn ouders en Ezra, als verrassing :), zwaaiden mij uit. Vond het best spannend maar had er vooral veel zin in!! De vliegreis viel reuze mee. Had behoorlijk wat beenruimte en het eten (al redelijke Thais) was heerlijk! Eenmaal geland voelde ik me vrij relaxed. En op het vliegveld merk je nog niks van de stad en de warmte. Paspoortcontrole duurde wel erg lang, ze nemen hier de tijd.. Maar gelukkig had ik alle tijd. Een paar uur later zouden Meike en Tinka op het andere vliegveld pas landen, vanaf Bali. Helaas bleek ik niet met een gratis shuttlebusje naar het andere vliegveld te kunnen, dus dan maar met een taxi. De bestuurster van de taxi vertelde hele levensverhalen aan mij in gebrekkig Engels en met wat Thaise woorden, begreep er weinig van maar deed alsof haha. Ik betaalde haar het afgesproken bedrag van 500 baht (zo'n €12,50). Iets wat achteraf veel geld was voor zo'n ritje. Voor een paar euro kun je heel Bangkok door als je de taxichauffeurs maar vraagt om te rijden op de meter.. Achja die vrouw ook weer blij zullen we maar zeggen :). Na een paar uur was ik blij Meike en Tinka te zien. Volgepropt in een taxi gingen we richting Koa Sarn Road. Een drukke toeristische straat waar ons hotel vlak bij lag. Het duurde even voor we hem vonden, want met zoveel hotels met ongeveer dezelfde naam bleek dat lastig.
Meike en Tinka hadden in Indonesië Zwitserse jongens ontmoet die hen had verteld over een poolparty die middag. Dus daar moesten we naartoe! Eenmaal daar bleek het een beetje een flop. Dan maar weer weg en terug naar Koh Sarn Road om wat te eten. Onderweg in de taxi kwamen we langs de plek van de bom van een paar weken geleden, een plek vol bloemen, wat nu meer een toeristenattractie bleek te zijn geworden. Redelijk bizar. Die avond gingen we eten op straat, heerlijke noodles met garnalen. En daarna lekker geslapen, iets waar ik ook echt aan toe was..

De tweede dag in Bangkok maar eens echt Hollands gefietst! Een negen uur durende fiets/boot/trein tocht. Een aanrader! Je ziet Bangkok van dichtbij, je komt in aanraking met locals en ontwijkt drukke toeristische attracties. We fietsten eerst door de straten van Bangkok, vooral de kleine steegjes. Waar de geur echt niet te doen is.. Overal ligt afval en daarnaast ruik je allemaal etensgeuren. Want echt de hele dag staan ze hier te koken voor de deur. Het ziet er wel erg gezellig uit en bovendien, de Thaise mensen zijn heel vriendelijk! Vooral kinderen zeggen je altijd gedag, zwaaien of willen op de foto. Erg schattig. Daarna met de fietsen in de trein. Deze trein duurde zo'n 30minuutjes en we stapten uit bij een moslimse wijk. Daar fietsten we verder op een betonnen fietspad, met aan de ene kant water en aan de andere kant krakkemikkige huisjes. Onze groep bestond uit 10 man, waarvan 8 Nederlanders. Er zat een Australische man in onze groep waar we meteen al van zagen dat hij niet echt fietsen kon. En dat bleek, Meike had het al voorspeld.. hij viel op een gegeven moment met fiets en al in het water. We wisten niet hoe snel we van de fiets af moest komen. Gelukkig hij had niks! En dan wordt er even doodleuk bij het volgende huisje aangebeld voor een douche, zo gaat dat hier.. Later die dag gingen we nog met de fiets naar een tempel en met de boot weer richting het centrum van Bangkok. En daarna in de skytrain. Een heel gedoe met fietsen op een roltrap omhoog en in een overvolle trein maar het lukte! Al met al een leuke dag. 's avonds wilde we weer op straat eten want dat was ons goed bevallen. Dit keer richting Chinatown, waar vele eetkraampjes te vinden zijn. Dit keer namen we een tuktuk, die ons dus mooi ergens anders afzette. Het is duidelijk dat de Thaise mensen misbruik maken van toeristen, als je er niet verdacht op bent. Vanaf toen heb ik vaker de weg via Google maps gevolgd zodat je zeker weet dat ze goed rijden en niet omrijden. Die avond hebben we nog het een en ander gepland voor de dagen daarna en Meike ging geld pinnen. Maar daar ging iets mis. Er kwam geen geld uit.. Shit wat moeten we nu was de vraag. Twee hele lieve Thaise meisjes schoten ons te hulp en hebben voor ons het noodnummer gebeld. Ik deed dat eerst, maar helaas ik kan geen Thais dus dat schoot niet op ;). Na een half uur gebeld te hebben wisten we nog niks. Dan maar de Rabobank bellen en of het er echt af is moeten we nog zien..

Na heerlijk te hebben geslapen, in nu een ander hostel, gingen we de 3e dag tempels bezoeken. Het idee was om naar een floating market te gaan maar dit bleek niet haalbaar. Er is een grote 'echte' floating market maar die was op 3 uur rijden van Bangkok. En de andere waren heel klein ('nep' zoals ze hier zeiden) en ook nog wel een stuk vanaf het centrum van Bangkok. We hebben die dag de 'Wat Traimit' bekeken, de tempel van de echt gouden Boeddha (blijkbaar zijn alle Boeddha's hier met bladgoud geschilderd, maar deze daarentegen dus niet. Daarnaast zijn we naar de 'Wat Pho' geweest, de tempel met de enorm grote liggende Boeddha. Die krijg je niet eens in zijn geheel op de foto. Er was een gebed bezig op het moment dat we bij de 'Wat Pho' waren. Overal waren monniken te zien in gewaarden. Ook wij moesten doeken om schouders en benen (ziet er niet uit), die je eigenlijk in elke tempel kan huren of lenen. Schoentjes uit en dan mag je naar binnen. De tempels waren mooi maar alles ziet er wel vrij hetzelfde uit dus je bent er ook wel een keertje klaar mee zeg maar. Onze volgende bestemming die dag was de Ghost Tower. Een groot gebouw wat al enige tijd leegstaat en waar je bovenop een heel mooi uitzicht hebt. We hadden goede verhalen gehoord dus gingen eind van de middag kijken. Eenmaal daar bleek het illegaal en ze lieten ons er echt niet door, zelf bij omkoping niet haha. Dan maar richting het gebouw aan de andere kant ernaast. Net zo hoog en met een hele mooie sky bar. Het nadeel was dat je een drankje moet nuttigen rond de 10euro maar we hadden het er voor over. Eenmaal boven, weer een tegenvaller.. we hadden niet de goede kleding aan. Tinka en ik hadden slippers aan en Meike een hempje dat niet netjes genoeg bleek te zijn. Dan maar weer naar beneden, op zoek naar de goedkoopste dichte schoenen voor Tinka en mij en een shirt voor Meike. Dat lukte! De biertjes die we bij ons hadden voor op de Ghost Tower hebben we snel opgedronken en met lelijke ballerina's en een shirt voor Meike gingen we omhoog. Daarnaast hadden we een plastic tasje mee, shit dat mocht ook niet.. Een medewerkster hielp ons en verstopte deze voor ons. Het was het allemaal waard want het uitzicht was super!! Een super mooi uitzicht, een heerlijke francelico en een chille sfeer. In groot contrast met beneden.. Waar het druk, warm en armoedig is. Dat waren de dagen in Bangkok want de volgende dag (vandaag) gaan we richting het zuiden. Met als eerste bestemming het eiland Koa Tao, waar Meike en Tinka gaan duiken. Ik heb besloten het bij snorkelen te laten.

Met andere woorden, prima uit te houden hier! Heel veel liefs vanuit Thailand!!

• 08 September 2015 - 13:23

Annet Welmers:

Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden Thailand is prachtig en ja die fl markt is geweldig maar er is zoveel moois te zien geniet en ik kijk uit naar je volgende verslag gr vanuit Boekelo

• 09 September 2015 - 12:17

Anita Heuven:

Hee Annet en Bart, dankjewel! Het is inderdaad prachtig hier. En de floating market staat ook nog op ons verlanglijstje maar doen we waarschijnlijk de terugweg.. Je hoort van me! Groetjes vanuit Koh Tao!

• 10 September 2015 - 18:52

Lucie:

Hey Anita, dat zijn héle mooie eerste dagen van je avontuur! En wat een uitzicht over de stad bij nacht: zoiets ken je toch alleen van foto's, en jij ziet het live, prachtig! Geniet maar flink van al je belevenissen en pas goed op jezelf (en de andere 2). Liefs, Wim & Lucie