Mijn eerste weekje in de kindergarten! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje in de kindergarten! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje in de kindergarten!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 November 2015 | Indonesië, Ubud

Maandag was het dan zover, mijn eerste dagje in de kindergarten. Om half 8 moest ik bij het kantoortje zijn van de organisatie en daar krijg je dan een ontbijtje. Vanaf daar is het 15 minuutjes rijden naar het schooltje waar ik samen met een Frans meisje de Engelse lesjes geven. We kwamen aan bij een groot grasveld met in een hoek een heel klein schooltje. Het schooltje bestaat uit een groot lokaal en ervoor een in elkaar gevallen glijbaan, klimrek en wipwap. Deze dag hebben we alleen nog maar gekeken. Er zitten 19 kinderen in deze klas maar niet elke dag is iedereen er (soms ivm een heilige dag zijn er minder kinderen). Ze zijn zo schattig en lachen echt de hele tijd. Je kunt niet anders dan verliefd worden op ze! De 'kleuterschool' begint hier om 8.00 en om 10.00 gaan ze alweer naar huis. Dat zijn dus ook de uren die wij mogen invullen met Engelse lesjes en spelletjes. De leerkrachten spreken geen tot nauwelijks Engels dus dat bleek later af en toe wat lastig. Gelukkig was er deze week af en toe een coördinator mee die onze uitleg kan vertalen voor de kinderen naar het Indonesisch. Maar meestal doen we alles met plaatjes en handen en voeten. Maar de kinderen zijn zo enthousiast en gemotiveerd, leuk om te zien! Die middag zijn Annette, het Zweedse meisje Lina en ik naar het centrum van Ubud gegaan. Daar namen we een heerlijke massage en boekten we een tour voor de volgende dag.

Dinsdag ging het wekkertje weer om kwart voor 7. We leerden de kinderen vandaag 'What is your name? My name is ...' en de dagen van de week in het Engels. Dit met Indonesische vertaling erbij dus zo kwamen we er wel. Het was nog een beetje lastig inschatten hoe lang je nodig hebt om iets uit te leggen dus we hadden tijd over die we met wat tekenen hebben ingevuld. Die middag hadden we een tour naar de tempel Tanah Lot, een tempel in de zee, waar we zonsondergang wilden zien. Er waren onderweg een paar stops meer, een Monkey Forest, rijstvelden, een Royal tempel en een koffieplantage waar we verschillende soorten koffie proefden en ik wat kokosnootkoffie kocht. De Tanah lot tempel en de omgeving was erg mooi. Wel heel toeristisch en helaas we zagen geen zonsondergang door de vele wolken. Op de terugweg begon het hard te regenen (de eerste keer sinds ik hier ben!) en dat bleef het de hele nacht doen.

Woensdag deden we een lesje over kleuren en vormen. De kinderen hebben inmiddels al wel een aantal vrijwilligers gezien afgelopen jaar dus ze kennen de meest simpele dingen als basiskleuren al wel. Maar toch kun je ze nog heel veel leren. En met spelletjes en kleurplaten erbij maak je ze zo enthousiast, erg leuk! Die middag gingen Annette en ik met de taxi naar de 'Buddha to Buddha' fabriek. Of nouja het is niet meer de officiële fabriek want ze hebben geen contracten meer met het merk maar ze hebben nog dezelfde soort collectie. Dit is in ieder geval zoals zij het zeggen en zoals het mij verteld is. Of het helemaal waar is weet ik niet maar de sieraden waren in ieder geval van echt silver. Het was even zoeken want het ligt echt in the middle of nowhere. En eenmaal daar bleek de werkplaats meer een rommelige schuur. Maar de sieraden waren mooi dus ik kocht een ring en een armband :). Later die middag gingen we nog even een lesje voor de volgende dag voorbereiden, dat kan hier in een lokaaltje tussen de rijstvelden, waar het vol ligt met lesmaterialen. Daarna wat eten en richting de film. Elke woensdag is hier in een cafetje in het dorp een filmavond. De film die gedraaid werd was Batman. Wat ik, tegen mijn verwachtingen in, best een leuke film vond!

Donderdag was een natuurdagje. We gingen o.a. met de kinderen naar buiten en leerden ze de Engelse namen van de onderdelen van een boom. Omdat onze chauffeur deze ochtend een huwelijk had gingen we om 9uur alweer terug. Dat is hier allemaal oké. Ook als wij een dag zouden willen skippen is dat geen probleem. Ik bereidde daarna wat voor voor morgen want ik moest het lesgeven vrijdag alleen doen. Het Fransje meisje wilde wat anders gaan doen en als je partner (in dit geval ik dus) het maar weet is het prima. Best vrijblijvend hier allemaal dus. Na de voorbereidingen en de lunch gingen Annette en ik naar de infinity pool. Een infinity pool met uitzicht over een jungle achtig gebied. Het was zo mooi. Entree is wel omgerekend 10euro maar tot dat bedrag mag je dan eten en drinken bestellen. Dus prima! Daar heb ik me die middag prima vermaakt in het zonnetje! Die avond hadden we weer het hello-goodbye diner (zoals elke donderdag). Dus dat betekent een buffetje, iets lekkerder en gevarieerder eten als de rest van de week :).

Vrijdag was ik dus in mijn eentje bij de groep. Maar vond het prima om alleen te doen. De leerkrachten van het schooltje zijn er ook wel maar die lopen vaak weg als wij beginnen en doen dan wat administratie of chillen dan de hele ochtend een beetje buiten. We deden de cijfers 11 t/m 20 in het Engels en de dierennamen. Bovendien speelde we het spel kat en muis, wat best moeilijk uit te leggen was zonder woorden (want hele Engels zinnen begrijpen ze toch niet). Maar leuk om iets actiefs met ze te doen! Die middag gingen velen weg voor het weekend. Ik ging die middag naar het zwembad en ben die avond vroeg gaan slapen. Ik moest namelijk om 2.00uur eruit omdat we die nacht een vulkaan gingen beklimmen met zo'n 10 anderen vanuit hier.

Om 2.00 ging dus mijn wekkertje. Het was eerst een uurtje rijden naar de vulkaan. Het was de vulkaan 'de Batur' en die is zo'n 1717 meter hoog. In groepjes van 4 krijg je een gids en elk een zaklamp. Het begin was goed te doen. Later werd het wel wat stijler en door de losse stenen niet heel makkelijk te lopen. We zijn allen helemaal naar de top gelopen en waren op tijd voor zonsopgang. De lucht en de uitzicht was zo mooi! Het was wel koud maar gelukkig had ik twee truien bij me en hadden ze kopjes thee :). Op de top kwamen ook apen tevoorschijn. Beetje brutaal dat wel. Een aap wist de rits van mijn rugtas te open (terwijl ik hem om had) en haalde mijn waterflesje eruit. Die kreeg ik dus niet meer terug.. Maargoed had er gelukkig twee bij me. Een paar uur later was ik blij weer bij de auto te zijn. Helaas ging in de auto mijn voet mega veel pijn doen. Ik was hard door mijn enkel gegaan de weg omhoog. Maar ik dacht dat het allemaal oké was. Maar toen ik de auto uitstapte wist ik dat dat niet zo was. Met ijs om me voet ben ik een paar uurtjes gaan slapen toen. Helaas was het niet veel beter toen ik wakker werd. Mijn plan was om die middag op de scooter te stappen en naar Lovina te gaan (waar je dolfijnen kan spotten). Maar dit leek me geen goed plan. Gelukkig kwamen de twee Franse meisjes naar me toe met de vraag of ik mee wilde naar het oosten, naar het plaatsje Amed. Zij gingen met taxi dus dat moest te doen zijn.

Ik was blij dat ze me meevroegen want het was echt een leuk weekendje! Amed was 3 uurtjes rijden en we hadden een homestay aan het strand. Die avond zijn we op het strand gaan slapen. Onder de sterrenhemel en met in de verte een vulkaan. Het was echt top! Heb heerlijk geslapen en werd wakker van de eerste zonnestralen. Ook zagen we die ochtend al de vissersboten die terug kwamen van het vissen die nacht. Leuk om te zien en heerlijk zo wakker te worden op het strand. Later die middag gingen we iets verderop naar een strand waar je heel mooi kon snorkelen. Wat we dus gingen doen. De vissen en het koraal was zo mooi! Onder het water lag een boot op de bodem vol met koraal en de mooiste vissen er omheen. We aten nog wat op het strand en daarna gingen we terug naar Ubud. Was een leuk dagje. Zelfs op de weg terug, het uitzicht was zo goed. Ik bleef maar foto's maken van de palmbomen en de rijstvelden onderweg.

En nu is mijn laatste weekje in Ubud aangebroken. Nog een paar dagen bij de kinderen en dit weekend richting de Gili eilanden. En over twee weken ben ik alweer thuis. Time flies! Maar ben zeker van plan nog veel te gaan genieten van de tijd die ik nog heb hier in het mooie Bali!

Jullie horen weer van mij! Veel liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 18 Aug. 2015
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 13526

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 30 November 2015

Backpacken door Zuidoost-Azie!

Landen bezocht: