Chiang Mai, een stad vol tempels en marktjes! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Chiang Mai, een stad vol tempels en marktjes! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, een stad vol tempels en marktjes!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

27 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Het is weer tijd voor een update vanuit hier! Inmiddels zitten we alweer een weekje in Thailand! Vorige week dinsdag landden we op Bangkok rond 13.00uur. We hebben een prima vlucht gehad, van nog geen 2 uur vanuit Hanoi. Vanaf het vliegtuig zochten we uit hoe we met de trein en metro bij het treinstation konden komen. Een keer wat anders dan lui met de taxi (en we hadden vandaag toch alle tijd). De rest van de dag hebben we op dit treinstation van Bangkok rondgehangen. Om half 9 gingen we dan eindelijk met de trein. We lagen allemaal in een laag bedje (je hebt per hokje 2 lage bedjes en 2 hoge, een soort stapelbed) en die zagen er prima uit. We hebben allen dan ook prima geslapen!

Woensdagochtend rond half 9 kwamen we aan in Chiang Mai. Ons hostel hier was echt leuk. We hadden ons eigen kleine huisje, met een tuintje ervoor. Daarna even ontbijten (met rijst!). Ben al zo goed ingeburgerd dat ik soms een ontbijtje met rijst best chill vind. Die dag gingen we naar een grote tempel. We besloten alleen deze ene grote te bekijken (je hebt er hier wel 20 in het centrum, echt niet normaal hoeveel, maar inmiddels hadden we het wel beetje gehad met de tempels). Daarna nog een museum over de culturen in Chiang Mai bezocht maar dit was echt een heel saai museum dus daar waren we weer snel weg. De rest van de dag hebben we een terrasje gepakt en voor de deur van ons huisje gechilld. We moesten even wachten met ons biertje tot 17.00uur want dan mag je pas alcoholische drankjes halen hier in de supermarkt. Die avond liepen we over de nightbazaar en grote straat met vele marktkraampjes. Voor souvenirs is er in Chiang Mai genoeg te vinden. Elke dag zijn er wel een paar souvenirsmarkten hier in het centrum.

Donderdag stonden de olifanten op het programma! We hadden geboekt bij elephant dream valley, een redelijk nieuwe tour. Zij deden niet aan het rijden op de olifanten (wat in de meeste gevallen ook echte dierenmishandeling is dus wat wij ook zeker niet wilden doen). Onderweg naar de olifanten kochten we bananen voor ze bij een plaatselijk marktje. Ze eten echt mega veel op een dag. Tassen vol namen we mee voor de 5 olifanten (waarvan 1 baby olifantje). We waren ook maar met 5 personen dus we hadden eigenlijk gewoon 1 olifant per persoon. In het begin moesten we even wennen aan ze, ze zijn zo lomp maar uiteindelijk was het echt een top dagje! We voerden ze, gingen een stukje met ze wandelen (wat echt niet opschoot omdat ze bij elke boom opzoek gaan naar eten). We kregen een heerlijke lunch (currysoepje en rijst met groenten en fruit). En daarna hebben we de olifanten nog een modderbad gegeven en hebben we ze gewassen. En zij wasten ons door met hun slurf water op de slurpen en dit los te laten. Super leuk om zo met ze te spelen in het water. We hebben dan ook tig foto's gemaakt met ze. Het zijn echt super leuke beesten!

Die avond gingen we net buiten het centrum wat eten en drinken, in de Nimmanhaemin straat, een gezellig grote straat met allemaal clubs en barretjes. Tinka had in Vietnam tijdens het stappen met jongens van een populaire band hier in Thailand gepraat, 'The musketeers'. En tijdens het eten kwamen we erachter dat ze hier in Chiang Mai optraden deze avond. We besloten even te kijken. Hij wilde wel kaartjes voor ons regelen had hij in Vietnam gezegd. Maarja hij wist nu niet dat we kwamen. Bij de ingang hebben we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen gratis naar binnen te komen (nadat Tinka had laten zien Facebookvrienden te zijn met de zanger van de band geloofden ze ons). We hadden geen idee hoe bekend de band was hier. Maar toen ze opkwamen ging de hele zaal goed los. We stonden ertussen als enige niet Thaise mensen. We waren zelf dan ook een beetje een attractie hier. Iedereen wilde met ons op de foto en bood ons drankjes aan (iedereen dronk hele vieze Thaise whiskey dus daar pasten we voor). De zanger van de band nodigde ons na die tijd uit voor een afterparty. Maar uiteindelijk zaten we gewoon bij een koffiezaakje van een vriend van hem, die alleen voor ons en de band even open ging. Ik ben er niet achter gekomen hoe bekend de band echt is maar de zanger werd op straat wel af en toe aangehouden om op de foto te gaan. Maar het was al met al een leuk avondje!

Vrijdag gingen we op trekking. Onze groep bestond uit ons 3, 3 Franse jongens en 2 Duitse meisjes. Een gezellig groep, al bleek je met de Franse jongens niet een heel goed gesprek te kunnen voeren doordat ze niet echt goed Engels konden. Die dag gingen we eerst naar een orchideeënpark (echt niet boeiend), en marktje en mochten er op olifantenrijden (wat wij dus maar overslagen, zag er ook echt zielig uit). Toen we eenmaal bij de lunch waren hadden wij dus eigenlijk niet veel meer gedaan dan in de bus zitten. Na de lunch (wat een pakketjes van rijst in bananenbladeren was) begon de echte trekking. 2 uur omhoog lopen! Pff dat was echt wel zwaar. En we liepen met een bizar rare gids. Hij leek wel schizofreen, was beetje aan het schreeuwen en gek aan het doen. Hij had het zelfs zwaar tijdens het lopen, maar ik weet dus niet of dat een toneelstukje was of dat dat echt was. Eenmaal op de top van de berg aangekomen waren we blij een biertje te kunnen drinken. We knutselden wat armbandjes in elkaar met de kindjes uit dit dorpje (de Franse jongens hadden dit als cadeautjes meegenomen voor de kinderen hier). Daarna kwam er een man met een gitaar aan bij de homestay en we zongen een paar liedjes met hem. In de homestay was het dit keer wel echt back to basic, er was niet genoeg water voor een douche en er was geen elektriciteit. Het eten was wel weer goed (rijst met een heerlijke pompoensaus).

De homestay was van een man met zijn zoontje. Toen Tinka en ik naar de wc liepen zagen we het jongetje beetje rondlopen en huilen. Zijn moeder bleek een tijd geleden het gezin te hebben verlaten en had inmiddels een baby gekregen bij een ander man. Het jongetje had de baby vandaag gezien en was heel verdrietig. En dat terwijl de vader zit helemaal had bezat in de whiskey. Heel sneu. Het bleek ook niet heel veilig in de homestay. Het dorpje is arm dus van de gids moesten we slapen met ons geld bij ons en omdat de deur niet goed dicht kon vond ik dat zelf ook wel een goed idee. We sliepen op matjes dunner dan tuinstoelkussens en onder stoffige dekens. Maar ik had nog wel oké geslapen en gelukkig waren al onze spullen er nog de volgende dag.

De dag erop gingen wij met z'n 3en en een andere gids verder. De rest van onze groep deed namelijk 3 dagen/2 nachten. Maar wij waren blij deze avond weer in het hotel te zijn. We hadden zo zin in een douche. En ook de trekking van vandaag was best zwaar (de hele weg stijl naar beneden lopen). We liepen langs een waterval en een riviertje. Na een tocht van ruim 2 uur kwamen we bij het punt waar we gingen raften! :) Eerst in zo'n boot en vervolgens bambooraften (wat eigenlijk geen raften mag heten want het is meer drijven op een vlot van bamboo). Daarna kregen we pad Thai (een typisch thais noodles gerecht) als lunch. En na een paar uur wachten eindelijk weer terug naar Chiang Mai. Daar lekker douchen!

's avonds aten we bij 'Holland house' waar ze gewoon kroketten, appeltaart en heerlijke wijn hadden. Dus je raad wel wat we daar aten (kroketjes als voorafje, een curry als hoofd en appeltaart na) :)! En daarna gingen we naar een leuke club, waar om 22.00uur de hele dansvloer al vol stond!

Zondag was onze relaxdagje. Tinka en ik begonnen de ochtend met een massage. Maar een speciale massage, namelijk door vrouwelijke gevangenen. Maar het was heel populair dus om half 9 stonden we voor de deur. Maar we waren zo wel de eersten. De vrouwen zaten allemaal omdat ze drugs hadden gebruikt of verhandeld, maar als je hier mag 'werken' als gevangene ben je bijna vrij. Gelukkig snapten ze wel dat we een softe massage wilden, alleen hadden we een beetje spierpijn na de trekking dus dat was soms niet zo chill. Na de massage huurden we scooters en reden we richting Doi Suthep, een tempel op een grote berg met weer veel marktkraampjes. Die avond liepen we over de populaire zondagmarkt. Ik heb nog nooit zo'n grote markt gezien. Straten vol en zo druk (je loopt gewoon in een file van mensen). We aten op een goedkope foodmarket en gingen later die avond weer naar dezelfde club (Zoe in yellow bar) als de avond ervoor. Daar werden we weer herenigd met de Fransen en Duitsers van onze trekkinggroepje.

En dan gister, er stond een dagje Chiang Rai op het programma. We wilden hier in eerste instantie een paar dagen verblijven maar kwamen erachter dat er niet veel bijzonders was dus besloten maar een dagtour te doen. We zaten daardoor wel heel veel in de bus, de afstanden waren behoorlijk groot. Onze eerste stop waren hotsprings, waar je even een voetenbadje kon nemen en waar je zelfs een eitje in kon koken. De tweede stop was de populaire witte tempel, waar Chiang Rai vooral om bekend staat. Een grote witte tempel met hele fijne beelden en die niet echt lijkt op de andere (gouden) tempels hier. Wel leuk een keer iets anders te zien. Stop 3 waren zwarte tempels (wat meer leken op schuren met houte versieringen) en daarna gingen we richting de longnecks. Dat zijn vrouwen met hele lange nekken omdat ze elke 5 jaar een extra ring om hun nek doen waardoor hun nek uitrekt. Ziet er echt raar uit! Al wordt er gezegd dat tegenwoordig vele vrouwen dit alleen nog steeds doen zodat ze geld krijgen van de toeristen (je betaalt namelijk best wat extra als je ze wilt zien). De laatste stop was de 'Golden Triangel'. Helemaal in het noorden van Thailand waar aan de verschillende kanten van de rivier Thailand, Laos en Myanmar liggen.
Zo zijn we toch nog even in Laos geweest! Na een boottochtje en een kleine stop op een eilandje van Laos gingen we terug naar Chiang Mai, een rit van 4uur! Het was een tour van bus in en bus uit maargoed we hebben weer veel gezien.

Vanochtend zijn we vertrokken naar Pai, de laatste bestemming in Thailand alweer! Time flies!

Tot snel!! :) Liefsss

• 05 November 2015 - 08:20

Ria:

Ha Anita.
    Wat een prachtige reis maak je! Geweldig!
    De tijd gaat snel. Je zit nu op Bali. Ik heb inmiddels de eerste foto gezien....
    Samen met Job.
    Hoop dat je daar ook een mooie tijd hebt!
    Geniet er nog van!
    Liefs Ria