Hallo Vietnam, hallo miljoenenstad Ho Chi Minh! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu Hallo Vietnam, hallo miljoenenstad Ho Chi Minh! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

Hallo Vietnam, hallo miljoenenstad Ho Chi Minh!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 Oktober 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal!

Hier mijn eerste blog vanuit Vietnam! Afgelopen maandag zijn we vanuit Phnom Penh richting Ho Chi Minh City (of Saigon, zo wordt het nog vaak genoemd) gegaan. Het ging allemaal iets sneller aan de grens dan de vorige keer. Maar het visum voor Vietnam hadden we dan ook al geregeld in Nederland. Eén voor één werden we naar voren geroepen en kreeg je je paspoort met stempel. Wij werden niet genoemd maar aangewezen want denk dat ze het niet aandurfden onze namen uit te spreken. Eenmaal in Ho Chi Minh eerst maar eens geld pinnen. Na wat zoekwerk kwamen we erachter dat je maar bij een enkele bank kan pinnen met onze gewone pinpas. Het was inmiddels al rond 18.00 en het verkeer is hier echt crazy. Je weet niet waar je moet kijken. Deze stad kent 7,5 miljoen inwoners en 3,5 miljoen scooters naast auto's en bussen. Je moet je echt een weg zien te vinden tussen de scooters als je wil oversteken. Gewoon lopen is beter want de scooters zijn wel prof in inschatten hoe hard je loopt en scheuren dan met een boogje om je heen. Hier in Ho Chi Minh hebben ze vele souvenir- en kleding marktjes. Die avond gingen we eerst naar een Chinese markt, met veel neppe merkkleding en waar het helemaal stonk naar plastic. Vervolgens gingen we naar de nightmarket. Wel gezellig maar ik moet zeggen als je een marktstraatje hebt gezien heb je eigenlijk alles al gezien. Ze zijn niet heel orgineel, iedereen verkoopt hetzelfde. Maar op deze markt kon je ook wat eten en omdat het eten op de markt ons elke keer wel goed bevalt deden we dat nu ook! Bovendien goedkoper ga je het niet krijgen, voor omgerekend 2euro heb je een heerlijke maaltijd! Die avond maakten we plannen voor de komende van de dagen in HCMC.

De tweede dag gingen we naar het War Remnants museum, het Independence Palace, de Ben Thanh Market en de Notre Dame van HCMC. Ons hotel zat in district 1 en dat is wel heel chill want dan zijn de meeste dingen gewoon lopend te doen. Eerst even een ontbijtje bij de bakker en heerlijke koffie. Ze hebben hier in elke staat wel koffietentjes, heel chill! Daarna richting het museum over de oorlog tussen het communistische Vietnam en de Amerikanen. We vroegen om een gids, die je in principe gewoon geeft wat je er voor over hebt. En ondanks dat we haar niet goed verstonden door haar onduidelijke Engels, hebben we onze geschiedenisstof over deze oorlog weer even opgehaald. Veel is hier rond het middaguur niet open dus toen we bij het Palace aankwamen moesten we even wachten voor we naar binnen konden. Daar kwam ook Fabienne, die Tinka en Meike in Indonesië hadden ontmoet. Dus de rest van de middag gezellig met z'n 4tjes op pad geweest. Ik moet zeggen het Palace was niet echt bijzonder. Je ziet de kamers en vergaderruimte maar niet zo boeiend naar mijn mening. Toen richting de Notre Dame. Een mooie grote kerk, die inderdaad wel wat weg heeft van de Notre Dame in Parijs. Vietnam was ooit een kolonie van Frankrijk vandaar dat je veel in Franse stijl ziet hier. Naast de Notre Dame lag het postkantoor. En ondanks dat het postkantoor vaak wordt genoemd als bezienswaardigheid had ik niet gedacht dat dit zo bijzonder was. Maar het was een hele grote hal met vele kunstige versieringen. Onze laatste stop was de Ben Thanh Market. Afdingen lukt hier prima. Ze verzinnen vaak even een veel to hoog bedrag (voor touristen sowieso veel hoger dan voor locals) en je kunt minimaal de helft er wel af krijgen. Fabienne ging weer verder en die zien we eventueel later in Vietnam weer. Wij gingen die avond richting de Bitexco Financial Tower. Een heel hoog gebouw waar je voor 8dollar op verdieping 49 zit en een heel mooi uitzicht hebt over de stad!
Voor het eten vonden even later een heel smal tentje met een leuk balkonnetje, met uitzicht over de nightmarket. We genoten daar van heerlijke smoothies en hadden een leuk gesprek met wat Nederlandse mensen naast ons.

En dan woensdag.. Weer op tijd uit ons bed uit. Eerst even (wat we vaak doen) een lekkere smoothies of sapje die je hier in elke straat kan krijgen. En daarna richting de Cu Chi tunnels! Dit zijn de loopgraven van de Vietnamezen tijdens de oorlog met Amerika. Het is een ondergronds gangenstelsel van in totaal 250km!. Een deel gingen we zelf ook in. Het stuk was 70 meter lang en zo'n 3 meter diep. Het was er erg warm en vond het echt smal want je moest echt kruipen. Maar hij bleek zelfs verbreed voor de westerse toeristen. We hadden alle 3 zwarte kleren aan gedaan omdat dachten best vies te worden. Maar dat zag er achteraf misschien best raar uit, iemand noemde ons zelfs de 'Spice Girls'. Daarna kregen we thee met cassave (met zout en nootjes). Na de trip gingen we naar de Jade Emperor Pagoda, een Boeddhistische tempel met veel uitgesproken beelden. Heel anders dan grote, rustige tempels in Cambodja. En ze hadden een vijver met schildpadden daar, dus die ook weer gezien! Op de terugweg spraken een aantal Vietnamese studenten ons aan. Ze wilden met ons Engels praten om hun Engels te verbeteren. Ze vertelden dat ze van 7.00-17.00u op school zitten en daarna ook nog eens het park in gaan om Engels te praten. Wow echt veel, was onze reactie. Maar dat vonden zij niet. Ze waren heel ijverig en leken vooral dankbaar dat ze konden studeren. 's avonds ontdekten we de uitgaansstraat waar je voor een paar euro de lekkerste mixjes en cocktails had! :)

We hadden gepland dat woensdag de laatste dag in HCMC zou zijn maar we wilden nog graag iets van de Mekong delta zien. Dat is de grote rivier die loopt door China, Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Daar deden we woensdag een boottocht door. We vaarden langs een plek waar bijen werden gehouden voor de honing. Daar aten we heerlijke bananensnacks (gemaakt van bananen, honing en sesamzaadjes) en dronken we thee die zo zoet was door de half om half verhouding thee/honing. Ze hadden daar ook een slang die ik, met enige angst, om me nek heb gehad.
De tweede stop was een plek waar ze kokosnootsnoepjes maakten, echt heerlijk! We liepen iets verder en daar gingen we in hele kleine bootjes door een smal riviertje die uitkwam op de Mekong. Hele schattige bootjes die bestuurd werden door locals met rieten puntige hoedjes. Dit was echt het mooiste deel van deze trip. Je reed langs de kokosnootbomen en hutjes van de locals. Onze laatste stop was de lunch. We kregen (natuurlijk) rijst, met boontjes, loempia's en een stukje vlees. Dikke prima dus! En daarna alweer met de bus terug want naar HCMC was het best een stukje rijden. De rest van de avond (net als elke avond eigenlijk) lekker rustig aan gedaan, wat gegeten, wat gedronken.. Daar kan ik wel aan wennen!

Vanuit HCMC gaan we richting het noorden met als volgende bestemming, Mui Ne. Daar blijven we waarschijnlijk niet lang want opzich is hier niet veel te doen, behalve mooie stranden en zandduinen dan. Maar niet verkeerd dachten wij zo!
Tot snel!

Heeel veel liefs!

• 02 Oktober 2015 - 17:13

Awelmers:

Geweldig wat jullie allemaal zien geniet ervan en tot het volgende verslag groetjes

• 06 Oktober 2015 - 14:58

Marijne :

Even alles teruggelezen, echt super om in detail te lezen wat jullie allemaal doen.
    Liefs voor jullie alledrie natuurlijk!