De mega stad Phnom Penh! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anita Heuven - WaarBenJij.nu De mega stad Phnom Penh! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

De mega stad Phnom Penh!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

28 September 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo iedereen!
Weer een update van mijn blog, over onze dagen in Phnom Penh. Dat waren tevens onze laatste dagen in dit mooie land Cambodja!

Vrijdag zijn we vroeg in de ochtend richting Phnom Penh gegaan. Mijn eerste indruk van de stad: wat groot en druk! Al vroeg waren in het hostel (12uur). Dit was trouwens de eerste keer dat we het hostel niet online hadden geboekt. Na wat verhalen van andere reizigers bleek dat het soms online best wat duurder is. En vooral nu, in het laagseizoen, zit geen enkel ho(s)tel/guesthouse vol dus is zo binnenlopen goed te doen. Het eerste hostel wat we bekeken was meteen dikke prima. Zelfs een warm water douche, waar ik wel weer even behoefte aan had. Na onze spullen te hebben gedropt, gingen we de stad verkennen. Ze hebben hier weer winkels, bakkers en zelfs drogisten. Heel fijn! (hadden we wel beetje gemist de afgelopen tijd). De supermarkt heet hier 'panda' of 'smile' en ze hebben zelfs terras voor de deur. Kun je meteen je boodschappen opeten/drinken, best ideaal! Ook erg typisch is dat je hier bij bijna elke winkel een plastic 'Hello Kitty' tasje krijgt. Iedereen, jong of oud, lijkt Hello Kitty-fan te zijn hier.

We gingen even lunchen en richting een tempel midden in de stad de 'Wat Phnom'. Daarna hadden we zin in koffie en die kun je hier gelukkig vers krijgen :). We gingen zitten bij een Irish pub aan de Mekong River. En eigenlijk zijn we hier niet meer weggegaan. Tijdens de happy hour kwamen de cocktailtjes op tafel en we bleven eten. Een prima chill eerste dagje dacht ik zo!

De tweede dag zag er heel anders uit. De Toul Sleng Genocide Museum (een gevangenis) en de Choeung Ek Genocidal Center (beter bekend als de 'Killing Fields') stonden op het programma. Tussen 1975 en 1979 zijn hier verschrikkelijke dingen gebeurd. De communistische partij de Rode Khmer was aan de macht in Cambodja (jaja, jullie krijgen een beetje geschiedenis van me cadeau). Iedereen moest de steden uit en werken op de rijstvelden tot ze erbij neer vielen zeg maar. Van de mensen waar de Rode Khmer nog informatie of valse verklaringen van wilden werden vastgehouden in de gevangenis (die wij als eerste bezochten). De gevangenen werden daar gemarteld en waren uitgehongerd. En de cellen waren zo klein! We zagen zelfs nog een beetje bloed op de grond hier en daar. We werden rondgeleid door een vrouw die zelf de oorlog overleefde maar een groot deel van haar familie niet. Ook waren de enige twee (over)levenden van deze gevangenis aanwezig. Ik moet zeggen als ze ziet en hun verhaal hoort is dat toch wel heel indrukwekkend. In de 4jaar durende oorlog zijn er zo'n 20.000 mensen vanuit deze gevangenis vermoord. Elke nacht gingen er busjes vol richting de Killing Field Choeung Ek, zo'n 15km vanaf de gevangenis. In heel Cambodja waren trouwens vele Killing Fields (want er zijn zo'n 3 miljoen mensen omgekomen) maar deze in Phnom Penh is de bekendste. We bezochten deze Killing Field na de gevangenis te hebben gezien. De gevangenen werden er gedood en in massagraven gegooid. De omheiningen van de graven zijn nog te zien. Ook zagen we soms nog stukjes van kleding op de grond liggen. En zelfs botjes worden af en toe nog gevonden (vooral in het regenseizoen komt er nog regelmatig wat naar boven). Echt bizar! Midden op het terrein staat een groot gebouw met de 9000 schedels erin die op dit terrein zijn teruggevonden. Heel vreemd om te zien. Al met al dus indrukwekkend om te zien!

's avonds zijn we nog even naar de Night Market geweest. Er waren veel kledingkraampjes en daarachter wat eetkraampjes met een groot terrein vol kleden op de grond waar mensen aan het eten waren. Zag er niet heel hygiënisch uit maar wel erg gezellig!

Gister hadden we de Royal Palace en de Russian Market op het programma. Dat moet lukken dachten wij. Onderweg naar de Royal Palace kwamen we een winkel tegen met o.a. USBsticks. En die konden we wel gebruiken want mijn mobiel zit na 3 weken al aardig vol met foto's. Ze hielpen ons met zo'n 10man personeel en men haalde telefoonhoesjes, in de kleur die wij wilden, van een andere lokatie. Uiteindelijk kwamen we (3uur later!) naar buiten met allen een nieuwe telefoonhoesje en nieuwe USB's die al vol stonden met onze foto's (mochten we ook via hun pc's erop zitten). Zo chill!

Daarna echt op naar het Royal Palace. Maar.. deze bleek rond het middaguur dicht. Om 14.00 uur zou het weer open gaan. Dus we deden een rondje en liepen langs het onafhankelijkheidsmonument. Daarna even lunchen, maar toen begon het hard te regenen. Voor het weer een beetje droog was en wij weer bij de Palace aankwamen was het 16.00 uur. En ja hoor, vandaag gingen ze vervroegd (lees:16.00uur) dicht ivm een boeddhistische dag. Dan maar met de tuktuk richting de Russian Market. Het was een overdekte markt met veel knusse kraampjes. Maar achter deze souvenirskraampjes waren ook weer eetkraampjes. De gangetjes waren krap en met alle etensgeuren en etensresten op de grond is dat niet heel aangenaam. Op de terugweg was het erg druk. Scooters, fietstaxi's en de dikste auto's rijden langs elkaar. Het contrast tussen arm en rijk is extreem in deze stad. Aan deze straten staan de showrooms van de grootste automerken en aan de andere kant zijn er mensen die hier op straat leven en eten uit de afval. Er ligt hier dan ook heel veel afval langs de weg!

Dat was dan alweer Cambodja. Vooral de natuur en de sfeer vond ik er heerlijk. De mensen zijn hier super vriendelijk! Vandaag zijn we vertrokken richting Vietnam met als eerste bestemming Ho Chi Minh (Saigon). We horen van andere backpackers, die al in Vietnam zijn geweest, hele goede verhalen, ben dus erg benieuwd. We shall see!!