De stad Hué en de grotten in Phong Nha! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu De stad Hué en de grotten in Phong Nha! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Anita Heuven - WaarBenJij.nu

De stad Hué en de grotten in Phong Nha!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

10 Oktober 2015 | Vietnam, Hué

Woensdag zijn we richting Hué vertrokken. Een redelijk grote plaats, maar eigenlijk zonder duidelijk centrum. In vele straatjes in Hué zie je alleen maar locals en de straatjes met meer toeristische barretjes zijn schaars. Maakt het ook wel leuk! Toen we aankwamen in Hué hebben we meteen twee scootertjes gehuurd bij ons hotel en we reden langs een mooie route richting het strand (15km verderop). Onderweg wilden we iets eten. Maar dat bleek nog niet gemakkelijk. Zolang je de toeristische straatjes niet opzoekt weten de meeste inwoners niet wat ze met je aan moeten. Bovendien zijn het vooral café's hier (die overigens met ruime tafels wel veel lijken op een restaurant, maar waar je alleen wat kan drinken). We vonden later iets met een uitgebreidere menukaart. Alleen was de kaart in het Vietnamees en als niemand van het personeel Engels kan, wordt wat bestellen alsnog lastig. Gelukkig zaten er Vietnamese studenten te eten die ons de menukaart konden uitleggen en voor ons bestelden. Prima gegeten uiteindelijk! Dat ondanks de niet zo hygiënisch uitziende keuken waar zelfs een kippenren volgepropt met kippen in stond. Dit zagen we gelukkig pas na het eten..

Daarna weer op de scooter. We kwamen uit bij een hele leuke strandbar. We betaalden voor ons 4 400.000 dong (16euro) en dat konden we dan uitgeven aan drankjes bij de bar. Het barretje aan het strand zag er heel gezellig uit, alleen waren wij helaas de enige gasten. We lagen een paar uurtjes heerlijk aan het strand. Tot het wel erg donker werd en we een beetje bang waren voor heel veel regen. We reden dus maar snel terug naar het hotel. 's avonds gingen we naar een restaurantje die de Vietnamese studenten van die middag aan ons hadden aangeraden. Niet geheel objectief want ze werkten daar zelf. Maargoed het was een gezellig restaurantje en heb weer eens heerlijke tomatensoep gehad!

Donderdagochtend gingen we richting de Royal Palace. Een oud keizerrijk met een omvang van 10km. We vroegen om een gids die ons in één uur alle belangrijke gebouwen en plekken op dit complex liet zien. Na één uur vonden we dat ook wel genoeg. Ons plan was om daarna te gaan chillen in het park. Eerst even naar het hotel om wat spullen te halen en daarna even lunchen. Maar na de lunch begon het helaas te regenen. We zochten snel een cafetje op. Daar hadden ze krijtjes op tafel staan en iedereen kreeg een tekenblaadje. Creatief als we zijn hebben we daar met z'n 4tjes heerlijk gekleurd. En ik durfde het hier ook aan om een wijntje te bestellen. De eerste sinds ik op reis ben! Ik moet zeggen dat smaakte toch wel weer goed :)! Door de regen maar een taxi gepakt naar het hotel. Later die avond hebben we pizza (met beetje een ongare bodem helaas..) gegeten en zijn we tijd naar bedje, want we moesten er om 6uur uit.

Vanochtend werden we vroeg opgehaald door een klein busje. Er stond vandaag een tour naar de grotten van het national park Phong Nha-Ke Bang op het programma. Het was wel een stukje rijden. Over grotendeels een snelweg maar hier betekent dat nog maar 50km per uur. Ze rijden hier zo sloom en waarom begrijp ik vaak niet zo goed. De weg was best oké, misschien zijn de busjes zelf beetje gammel..

We kwamen rond 12uur eindelijk aan bij de boot. Eerst kregen we nog een lunch. Wij zaten met z'n 6en aan tafel, wij en een ouder Vietnamees stel. Ze waren heel vriendelijk. Ze schepten alles voor ons op en hielden onze bordjes goed vol. Vlak voor we op de boot gingen kwam het met bakken uit de lucht. Na even schuilen toch de boot op. Het uitzicht van bootjes en huisjes tegen de bergen aan zag er heel mooi uit. Een half uurtje later waren we bij de grotten. Door het hoge water konden we helaas niet met de boot de grotten in dus toen alleen maar het gedeelte gedaan wat je kon lopen. Het was een grote indrukwekkende grot! Maar verder dan een paar honderd meter kon je helaas niet. We bekeken nog het mooie uitzicht over de bergen vanuit een hoger gelegen stuk en gingen op de boot terug. De bus zette ons en onze backpacks bij een hotel af waar we de komende uren moesten wachten op de bus richting Hanoi. Gelukkig was het een gezellig hotel met veel backpackers en chille zitplekken want van 15.00-22.00uur moesten we wachten.

De komende (ruime) week gaan we het noorden van Vietnam bekijken, beginnend in de hoofdstad Hanoi. Daarna hebben we nog 2 weken voor Laos en het noorden van Thailand. De tijd vliegt!

En de plannen voor de laatste maand zijn ook rond. Ik vlieg 1 november naar Bali en ga daar 3 weken vrijwilligerswerk doen op een kleuterschool!! En daarna nog 1 weekje een paar andere plaatsen op Bali bekijken :) Heb er echt heel veel zin in!!

Bye byee!!

• 10 Oktober 2015 - 10:53

Ria:

Ha Anita
    Leuk om je reisverslagen te lezen!
    Een prachtige reis.....
    Mooi dat je naar Bali gaat....ben benieuwd!